Yamaha SXR

Rådande trender kan få oss att minnas forntiden på ett annat sätt än hur det verkligen var

Ta det där med trecylindriga snöskotrar som ett lysande exempel. De var inte speciellt bra när det begav sig och de har verkligen inte blivit bättre så här 25 år senare. Prisbilden däremot talar emot detta faktum eftersom det inte är helt ovanligt att en trecylindrig snöskoter kostar mer idag än när den var ny. Just idag ska vi titta lite på Yamahas SXR som kom år -00 och finns i flera varianter och jag har personligen haft alla.

Jag kommer ihåg när jag var på den Svenska pressvisningen av SXR som detta år var lagd till Walles Fjällhotell. Jag kommer inte riktigt ihåg om det var före eller efter vi varit i USA och kört denna nyhet men jag minns att jag var lite besviken. Årtalet borde ha varit år 1999 eftersom vi alltid fått köra alla modeller året före de introducerades. Besviken på en modell som skulle vara ”all new” men i praktiken var en maskin som man hade flyttat om allting på en millimeter och gett den en ny kostym som såg lite ut som den gamla. Den kändes som föregångaren SX och påminde om den också rent visuellt även om SXR-modellen faktiskt var helt ny. SX-modellen som kom 1997 hade däremot ett rejält kliv framåt när den ersatte V-maxen som hade båda fötterna i åttiotalet i och med sina termosdämpade som för länge sedan var daterade och det var lite så här Yamaha jobbade vilket i slutändan gjorde att man inte längre tillverkar snöskotrar. Ingen visste vad Yamaha skulle släppa för nyheter och när man väl presenterade någonting nytt så häpnade alla av förvåning. Missta inte denna förvåning med beundran eftersom man sällan eller aldrig blev imponerad av vad Yamaha levererade. Ingen förstod strategin eftersom utvecklingsavdelningen och de som skulle känna av trender och ha koll på vad folk ville ha verkade bo på en annan planet. Nu vet ju jag att Japan är lite som en annan planet och att man där har helt andra preferenser än övriga världen. Man må vara helt verklighetsfrånvänd på Yamahas snöskoteravdelning men kvaliteten har alltid varit på topp och ingen av de andra tillverkarna var i närheten av den tillförlitlighet Yamaha hade i sina produkter. Men även om jag var lite besviken så måste jag säga att en SXR är en schyst ledskoter som man kunde köra jäkligt fort med så länge leden var halvskaplig. SXR:en var faktiskt riktigt snabb och solid. Byggkvaliteten var så jäkla bra att den än idag levererar och ger dig samma upplevelse nu som då, så länge du får köra en snöskoter som är i bra skick.

Korta Fredrik
Rödtoppsmotorn kände vi igen från SX-modellen och denna fanns som 600 och som den större 700-kubikaren. Motorn var schyst och silkeslen men saknade avgasportar. 1998 såg vi den biffigare SRX 700 som hade allt man kunde önska sig inklusive avgasportar, men var å andra sidan tyngre och mer åt lakeracehållet. Vi betraktade alltså SXR:en som en mera ledracer och faktiskt också åt crosshållet även om den inte var byggd för detta. Jag vet att alla som valde att tävla på en Yamaha i crossen ägnade all tid åt att förstärka dessa och när man väl gjort detta så ägnade man resten av tiden åt att reparera dom. Att en SXR var trecylindrig betydde inte att den var snabbare utan snarare tyngre än konkurrenterna men detta faktum skiter man ju i idag eftersom dessa motorer blir pigga av tre pipor (original hade den ju en pipa). Som ledmaskin var SXR bra och helt okej men den var inte snabbast eller för den delen bäst. Den var ju ”all new” men samtidigt inte ny eller revolutionerande.
Idag så är det annorlunda eftersom SXR och föregångaren SX är heta som bara den, framförallt i 700-utförande. Tryck på tre pipor på dessa motorer och upplev ljudet och känslan dessa motorer levererar. Man blir glad, man blir lycklig och jag kan tänka mig att man också blir omtyckt av alla om man har en SXR på gården. Denna modell finns som tvåcylindrig 500 vilket inte ska underskattas. Jag vet att Fredde Granberg körde skjortan av alla i enduron med en sån när det begav sig. Fredrik har för övrigt också kört både SXR och Viper i Yamahas fabriksfärger i crossen med varierande framgång även om han var extremt snabb och duktig. En sak är i alla fall säker och det är att få snöskotercrossförare har slagit huvet i styret så många gånger som Fredrik utan att han för den skull vare sig märkt det eller lidit av det. Fredrik är den förare som givit stumsmällen ett ansikte då full gas oavsett möjligheten att landa på ett bra sätt alltid varit melodin. Han är utan tvekan den hårdaste crossåkaren av dem alla och ni vet väl om att han skulle varit 195 cm lång om han inte kört skotercross. Idag är han 1,59 cm lång med extremt kort överkropp, vilket gör att han ser lite oproportionerlig ut då benen fortfarande är normallånga. SXR finns som trecylindrig 600 och 700 och ska du ha en så är det den största som gäller.

En känsla
Trimmar man en rödtopp så brukar den sällan hamna över 140 hästar om man inte tar i lite extra. Det finns ju 780 cc cylindrar om man vill kosta på sig lite och varför inte? Oavsett så kunde det som att motorerna är bra och gillar att användas. Jag har en personligen med Bender grejer och PSI pipor och den bara fungerar och håller ihop. Vi stoppade nyligen på några spacers bakom insugen vilket faktiskt verkade fungera och kännas vilket var förvånande.
Idag hittar man inte en vettig SXR för småpengar vilket man gjorde för 5 år sedan. Då fick man en för 12,000 spänn. Nu kostar en SXR 700 runt 35,000 - 50,000 spänn och ibland dyker det upp någon maskin för mer pengar. Om det är värt det? Ja du får själv avgöra detta. De är ju inte bättre nu än -00 när dom kom men det handlar väl ändå om en känsla och vem kan sätta ett pris på den?
Efter SXR:en kom Vipern som också den var ”all new” men som också den kändes som en SXR, som i sin tur kändes som en SX. Mer om Vipern i ett framtida minnesreportage. Att köpa en fin SXR för 50 loppor känns ganska säkert eftersom dom snart kostar 60,70,80,90 tusen var så säker på det eftersom tiden verkar jobba till trippelns fördel. Köp en nu innan det är för sent.

Grejer
För övrigt. Jag sitter ju på helt sjukt coola grejer som jag fått som snöskoterjournallist genom åren. Jag har kubikmetervis med jackor, tröjor, dekaler, flaggor, minimodeller, VHS-kasetter, mössor, kepsar, klockor och superunikt pressmaterial som broschyrer och annat gällande alla snöskotrar från 1997 och framåt. Jag har alltså lådvis med SX, SXR, SRX och Vipermemorablia vilket skulle få vem som helst av er att gapa av avund. Gapa på ni. Just det, ville bara skryta upp mig lite. Bara så att ni vet.

26 Mar 2024 Yamaha Yamaha SXR